Caudata.org: Newts and Salamanders Portal

Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Did you know that registered users see fewer ads? Register today!

Any swedes around here? Scandinavians?

J

jesper

Guest
Well, it would be nice being able to trade and discuss with people that I can actually meet without having to drive for several days...
 
S

sebastian

Guest
Hallå där! Svensk här, halläning boendes i Norrköping. Jag är egentligen akvarist, men har på senaste tiden (senaste veckan) helt snöat in på salamndrar, åtmindstone att läsa om dem.
happy.gif
Hittade den här sidan och "livingunderworld" igår bara, så man kan säga att jag är relativt ny här
happy.gif
Mycket intresserad av detta med salamandrar, dock.
 
J

jesper

Guest
Tjena,
Själv är jag en smålänning(Jönköping) boende i Uppsala(pluggar). Har nyligen återtagit upp mitt salamanderintresse, hade salamandrar när jag var liten. Har nu skaffat mig 6st pleurodeles waltl och 4st triturus pygmaeus är på väg. Håller för tillfället på att inreda ett akvarium till de små rackarna
happy.gif

Håller för tillfället på att fixa växter, som akvarist kan du kanske ge mig några tips på förgrundsväxter?
 
S

sebastian

Guest
Hehe, mitt salamanderintresse har också legat i träda sen barndomen, i 20 år närmare bestämt. Har ändå alltid funnits med nånstans, denna fascination. Men så hittade jag ett par salamanderböcker på jobbet, och när jag läste dem kände jag att det var dags igen
happy.gif
Gick till en akvariegrossit här i Norrköping igår och hämtade 4 C. orientalis som jag nu smått oroligt sitter och iaktar.
Det här med växterna... bekymret som jag ser det är att de flesta växter vill ha rejält med ljus, ofta då helst de lågväxande förgrundsväxterna som annars försöker sträcka sig mot det lilla ljus som finns, men jag vet folk som har klarat Echinodorus quadriocostatus eller magdalensis som den också heter (en liten, låg svärdsplanta), utan CO2 och speciellt mycket ljus. Den bildar en låg matta. Anubias barteri var. nana är en som garanterat lyckas. Javamossa är också en hit, men det vet du säkert redan. Vissa Cryptocoryner borde också funka, många av dessa är inte så ljuskrävande och håller sig ganska låga. Man får har lite tålamod med dom dock, de gillar inte att bli flyttade till nya akvarium, behöver en inkörningsperiod där de får anpassa sig till de nya förhållandena. Bladen kan "lösas upp" under denna tid, men då ska man ha tålamod och ta bort dessa blad och bara låta växten stå, så brukar den ta sig sen.
Kolla: http://www.tropica.com/default.asp
En affär som är mycket seriös och skickar på postorder är: http://www.hjortgatanszoo.se
 
J

jesper

Guest
Tja,
Precis det problemet jag har...
De förgrundsväxter jag vill ha vill ha mycket ljus och CO2 - klassiskt antar jag...
Anubias ver nana och vesicularia dubayana använder jag för fullt. Jag har en c.wendtii men den är rätt stor, växer så det knakar. Vilka cryptocoryne är små? Tack för tipset om Echinodorus, jag höll precis på att titta på dem, men hittade inga speciellt små
happy.gif
Nu vet jag!

Glossostigma och riccia är annars växter jag skulle vilja ha, håller på och kollar på mareselia och monosolenium tenerum nu allt enligt hjortgatans tips. Jag brukar besöka hjortgatan och tropica, har blivit rätt insatt i akvaristgrejor på sistone!
 
S

sebastian

Guest
Hehe, du verkar ju veta ganska bra vad du håller på med när det gäller växter.
happy.gif
Vet inte om det är så mycket jag kan tillägga, förutom att Cryptisen jag tänkte på var "parva". Glossostigma'n är en svår sak, tycker jag. Mycket ljus vill den ha, jag har inte lyckats så bra med den när jag försökt.
Jag såg en i en annan post att du fått hem Triturus marmoratus. Var får du tag på såna fina grejor?

Det är roligt, det här med att vi två svenskar sitter här och pratar salamandrar.
happy.gif


(Message edited by Sebastian on October 21, 2003)
 
J

jesper

Guest
Tja,
Jag håller på för fullt för att få tag i riccia och monosolenium tenerum, bägge är svåra att få tag i. Tropica har visst svårt att få tag i riccia...
Jag fick tag i dem via en österrikare här på forumet. De kom igår, de är pyttesmå...
Vägrar för tillfället äta, inte så konstigt efter en transport på 7dgr från österrike!
Jag vet inte riktigt vad jag ska mata dem med för tillfället de är så jäkla små, till och med små bitar av daggmask är för stora. Små syrsor är för stora. De verkar vara vana vid levande käk så frysta mygglarver verkar inte funka. Svårt att få tag i annat käk här är på väg att ringa runt till zooaffärer häromkring och se om de har pyttemaskar...
 
General chit-chat
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
  • Shane douglas:
    with axolotls would I basically have to keep buying and buying new axolotls to prevent inbred breeding which costs a lot of money??
    +1
    Unlike
  • Thorninmyside:
    Not necessarily but if you’re wanting to continue to grow your breeding capacity then yes. Breeding axolotls isn’t a cheap hobby nor is it a get rich quick scheme. It costs a lot of money and time and deditcation
    +1
    Unlike
  • stanleyc:
    @Thorninmyside, I Lauren chen
    +1
    Unlike
  • Clareclare:
    Would Chinese fire belly newts be more or less inclined towards an aquatic eft set up versus Japanese . I'm raising them and have abandoned the terrarium at about 5 months old and switched to the aquatic setups you describe. I'm wondering if I could do this as soon as they morph?
    +1
    Unlike
    Clareclare: Would Chinese fire belly newts be more or less inclined towards an aquatic eft set up versus... +1
    Top